Translate

fredag 11 april 2014

Vem var George Whitefield?

George var en gatu/fält predikant som var konverterad före Wesleys. Whitefield ledde the Great Awekening i USA och var frontfiguren även i England till en början innan han lämnade över arbetet till Wesley bröderna.
Han hade en naturligt stark röst som var vacker och nådde långt. Han predikade på ute på gatan och fält inför 20.000 åhörare på en enda gång. Han var kraftigt förföljd och folk kastade sten, tomater och ägg på honom. Men han fortsatte ändå och predikade ute på gatan och fälten 10 gånger i veckan.
Genom hans predikningar blev hundratusentals omvända och en som blev omvänd under hans predikan beskriver följande "När jag hörde honom predika krossades mitt hjärta. Genom Guds välsignelser föll min gamla grund, och jag såg att min egna rättfärdighet inte kunde rädda mig".

                         

                     
                        Whitefields evangelium 1770          Dagens evangelium, 2014

                        GUD