Translate

lördag 12 april 2014

Profetians gåva hos baptisterna

"Men om alla profeterar och en som inte tror eller förstår kommer in, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla. 25 Hans hjärtas hemligheter uppenbaras, och han faller ner på sitt ansikte och tillber Gud och ropar: "Gud är verkligen i er!"" - 1 Kor 14:24-25
Jag tillhör inte kategorin som vågar påstå att profetians gåva har upphört. Jag håller med om att "new revelations" har upphört d.v.s att Gud skulle komma med någon ny uppenbarelse som inte finns i skriften.
Detta synsätt att nya uppenbarelser har upphört kallas cessationismen som jag ligger väldigt nära teologiskt.
Men jag tror inte att profetians gåva har upphört utan den finns även idag.
Vi ser i texten över oss ett exempel på hur profetians gåva kan fungera. Man talar ord in i folk som avslöjar deras hjärtas hemligheter, alltså synder, vilket i sin tur får dem att omvända sig till Herren.
Jag vill nu visa på två män inom baptismen som klart och tydligt hade denna gåvan.
Den första var Sveriges största själavinnare inom baptismen Anders Borgen.
Bogren stod och predikade när en man kommer in genom dörren. Han var känd för att vara grovt ogudaktig. Han hade nu fått höra talas om "den tokige Bogren" och beslöt sig för att besöka ett av hans möten. När Bogren såg mannen komma in i rummet vände han sig direkt till honom och sade:
-Jaså, du kommer med nu, du som är så ogudaktig att du ej velat höra Guds ord på sju år. Jag vet att du kommer bara hit för att se på mig. Gud skall slå dig förhärdade syndare, så att du ej kan gå härifrån med torra ögon".
Sedan fortsatte han sin predikan som vanligt och folk kom i  nöd över sina synder föll ned på knän och ropade till Gud om nåd och förbarmande. Det märkliga med denna mannan var att det var exakt sju år sedan han senast satte sin fot i en kyrka och han fördes till omvändelse.


Nästa exempel tar vi från Charles Spurgeon som var pastor i en liten kyrka i London på 1800-talet.
När han tog över kyrkan hade de runt 80 besökare. När han slutade sin tjänst hade de 10.000 besökare varje söndag och många fick inte plats i lokalen utan fick återvända hem.
Vid ett tillfälle så slutade han predika mitt under en predikan och pekade på en man bland de tusentals som var där. Han hade aldrig sett mannen tidigare. Han anklagade honom för att ha haft affären öppen förra söndagen vilket på den tiden folk inte hade. Han fick en orättfärdig vinst på en försäljning han hade.
Mannen som blev utpekade beskrev det hela själv senare till en kompis med dessa ord :
"Spurgeon tittade på mig som om han kände mig och i en predikan pekade han på mig och sade inför alla att jag var en skomakare och att jag hade haft affären öppen på söndagen och det stämde. Hade han bara sagt det hade jag inte brytt mig men han sade också att jag tog betalt 9 pence förra söndagen och att jag tjänade 4 pence på det hela. Vilket stämde precis. Men hur han visste det vet jag inte och sedan slog det mig att det var Gud som hade talat till min själ genom honom. Så jag stängde affären nästa söndag och först var jag rädd att gå och höra honom predika igen, han kanske skulle berätta mer om mig inför alla, men jag gick dit och Herren räddade min själ".
Spurgeon säger i sin självbiografi att han hade ett dussin liknande erfarenheter där han pekade ut folk utan att veta något om dem på samma sätt.
En annan gång pekade han ut en man och sade "De handskarna du har på dig har du stulit".
Efteråt säger mannen till honom att det stämde och att han omvänder sig och skall sluta stjäla och inte göra det igen. se videon här.

Denna gåva var inget de lärde sig utan de kom automatiskt. Orden bara kom ur deras mun och var sanna.
De tände inga ljus först och låg och lyssnade på musik för att snappa upp vad Gud ville säga.
De stängde inte ögonen för att se bilder utan orden bara kom.