Translate

tisdag 29 april 2014

Jakob älskade jag, men Esau hatade jag. - C.H Spurgeon

Skriften hävdar det faktum, att en del är utvalda och andra inte. Denna stora sanning ser vi i denna text " Jakob älskade jag, men Esau hatade jag" - Rom 9:13

Det är en jobbig text, och jag skall vara ärlig med texten om jag klarar av det. En man säger att ordet "hat" inte betyder hat; utan det betyder "mindre älskad" - "Jakob har jag älskat, men Esau har jag älskat mindre" Det kan vara så: men jag tror inte alls det är så. Det står "hat" här; och till du ger mig en annan version av bibeln, skall jag behålla denna.

Jag tror att termen är korrekt översatt; ordet hat är inte starkare än originalet; men även om det vore mindre starkt, så är det närmare än de andras översättning av det betydelselösa "älskat mindre". Jag tar det som det står. Faktum är, Gud älskade Jacob, och han älskade inte Esau; han utvalde Jacob, men han utvalde inte Esau, han välsignade Jakob, men välsignade aldrig Esau; hans nåd var med Jakob under hela hans liv, men hans nåd var aldrig med Esau; han tillät honom fortfarande att leva i sina synder, och det för att bevisa denna hemska sanning, "Esau hatade jag"".

Andra som försöker komma runt denna hemska text, säger : det betyder inte Jakob och Esau; det betyder nationer; det betyder Jacobs barn och Esaus barn; det betyder Israels barn och Edom. Jag skulle vilja veta var skillnaden ligger. Är svårigheten borta för att man utvidgar den? En del av våra Wesleyanska bröder säger att Gud utväljer nationer; Gud har utvalt en nation men inte en annan. De säger att det är orättvist av Gud att utvälja en man men inte en annan man. Nu, låt oss fråga dem, är det lika orättfärdigt av Gud att välja en nation och lämna den andra?

Argumentet de kastar mot oss kastas över dem också. Det har aldrig funnits en mer dåraktig undanflykt än att försöka få fram nationella val. Vad är val av en nation om inte val av många människor? Och det är ju precis samma sak som att välja ut en grupp människor.
När folk börjar tänka ser man inte klart-vi tror inte för en sekund att det finns någon orättvisa hos Gud när han väljer en men inte den andra, hur mycket mer orättvisa vore det då att välja en nation men inte en annan?. Nej! svårigheten kan man inte bli av med på det sättet, utan ökar dåraktigheten genom att man rycka bort från Guds ord.

Hursomhelst, här är beviset på att det är helt fel; läs versen innan. Det talar inget om nationer, utan det säger " Innan barnen ännu var födda och innan de hade gjort vare sig gott eller ont, sades det till henne: Den äldre skall tjäna den yngre.* Det blev sagt för att Guds beslut att välja vem han vill skulle stå fast och inte bero på gärningar utan på honom som kallar" - Detta talar om barn, inte om nationer.

Självklart var detta uppfyllt senare men två nationer; Edom tjänade Israel. Men texten menar just vad den säger; den menar inte nationer, utan den menar personerna som nämns. "Jacob- det är mannen vars namn var Jacob-" Jacob har jag älskat, men Esau hatade jag."

Var försiktiga mina vänner så att ingen av er tvistar Guds ord. Jag har hört om folk som tvistar ord de inte gillar. Det fungerar inte, man kan inte tvista dem; de betyder ändå vad de betyder. Vår enda kraft genom Guds ord är att låta orden stå som de är, och genom Guds nåd underordna oss dem som de är.
Vi får aldrig försöka låta bibeln böja sig under oss, det kan man inte heller, eftersom Guds sanningar är lika sanna och fasta som hans tron.


Läs hela - http://www.spurgeon.org/sermons/0239.htm