Translate

tisdag 25 mars 2014

Allt förmår jag i honom som ger mig kraft

 Jag säger inte att jag har saknat något, för jag har lärt mig att vara nöjd med det jag har. 12 Jag kan leva enkelt och jag kan leva i överflöd. Med allt och med alla förhållanden är jag förtrogen. Jag kan vara mätt och jag kan vara hungrig, leva i överflöd och lida brist. 13 Allt förmår jag i honom som ger mig kraft. 14 Men ni gjorde väl som hjälpte mig i mitt svåra läge. - Fil 4:11-13
 I detta stycke lär inte Paulus ut att vi är gudar som besitter samma auktoritet som Jesus själv som trosrörelsen gör vers 13 till. Utan vad Paulus gör är att han tackar för en gåva som Filipperna gav honom och talar om ett liv i förnöjsamhet.
Han har lärt sig att vara nöjd med vad han har. Han kan leva i överflöd eller i fattigdom. Det spelar ingen roll för han har levt under bägge och han har lärt sig att vara nöjd med vad han har.
Han förmår allt d.v.s. leva under alla livets förhållanden, oavsett fattigdom, rikedom, under förföljelse eller under svårigheter. Allt uthärdar han eftersom det är Herren som ger honom kraft att uthärda.
Det är tecknet på en sann tro att den uthärdar alla livets omständigheter. Svårigheterna och förföljelsen kommer alltid att komma i livet men Gud ger oss kraften att uthärda dem.
Rikedom kan komma i vårt liv men Gud ger oss kraften att stå emot frestelserna som rikedom för med sig.
Allt förmår vi i honom som ger oss kraft.
Paulus levde i tacksamhet och förnöjsamhet oavsett situation i livet.
Vi som kristna skall också göra det. Vi har allt i världen att vara tacksamma för.
Gud har ju frälst oss ifrån syndens slaveri och benådat oss från hans vrede och ilska och givit oss ett evigt liv och hopp. När vi lever med evangelium och Kristi verk på korset så kommer vi att vara nöjda i livet, oavsett vad vi går igenom.
Fäst dina ögon på Kristi kors och du kommer att vara en nöjd person oavsett omständighet.