Translate

torsdag 5 september 2013

När det brinner i hjärtat

"Brann inte våra hjärtan när han talade med oss på vägen och öppnade Skrifterna för oss?" - Luk 24:32

Ofta talas det om andliga manifestationer av slag och visst förekommer det en del grejer i skriften, en av dessa grejerna är att hjärtan sättes i brand. 
När man hör en bra predikan kan man känna hur det bränner i hjärtat eller att hjärtat smälter.
Detta upplevde Emmausvandrarna när de fick skriften utlagda för sig. När Jesus förklarade skriften om honom för dessa, så brann det till i hjärtat på dem. Detta upplever jag själv många gånger när man hör en biblisk predikan som Jesus står bakom.

Jag satt och lyssnade på Älmhultsväckelsen i går och det var absolut inte detta man kände i sitt hjärta. Utan det var så kallad helig fylla över att han annonserade en bibelskola. Det låg folk utslagna på golvet mitt under predikan, som ett fyllo på en parkbänk. Predikanten själv öppnade inte ens sin bibel och verkade inte kunna det eftersom han var så berusad enligt honom själv. Jag tänker på David Wilkersons ord "Skulle Guds ande som har skrivit denna boken göra så att hans tjänare inte ens kan predika ur den?"*
Visst kände man en form av fridfull närvaro kring mötet i sig men att hjärtat sattes i brand över något som inte innehöll något. Nej absolut inte.
Innehållsmässigt innehöll predikan knappt någonting. Det var mest historier och profetior om väckelse överallt, ihop bäddat med ett och annat bibelcitat här och där.
Om man läser väckelseförkunnarna och jämför med vad som predikades igår så kommer du att se en stor skillnad. De försökte lägga fokus på ordet och dess förvandlande kraft. 
De lade fokus på evangelium som ÄR GUDS KRAFT TILL FRÄLSNING (Rom 1:16)
Det är Guds ord och evangelium som föder människan på nytt. Det är Guds ord som sätter hjärtan i brand. När verkliga väckelser har dragit fram som gjort stor skillnad i samhället har Guds ord och hans evangelium varit i centrum. Det jag såg i går var helt tvärtom. Bibeln öppnades inte ens på de 45 minuterna jag orkade lyssna. Så om detta är en sann väckelse eller ej det vet jag inte. Personligen är jag mycket tveksam eftersom jag finner inget evangelium i det som förkunnas.

* Källa : http://www.youtube.com/watch?v=dvoAGEZf-nI