Translate

söndag 1 september 2013

Ett Evangelisationstraktat från 1800-talet

Jag känner killen som driver baptist1861 bloggen. Det är en mycket intressant blogg för oss baptister för den tar upp mycket om vad de gamla baptisterna i Sverige stod för och han har forskat väldigt mycket i de gamla svenska baptisterna .
I går skickade han ett evangelisationstraktat till min mejl som användes flitigt i början 1800-talet i Sverige.
Traktatet i sig skulle inte vara så lämpligt idag för det är så lååååååångt. Nästan som en bok. Men det som är intressant att studera är dess innehåll.
Traktatet är skrivet av Andrew Fuller som var en partikulär baptist (reformert baptist som det heter idag).
Partikulär baptisterna låg bakom mycket av pionjärsmissionen i många länder. Tex. William Carey åkte till Indien. Adoniram Judson åkte till Burma och Hudson Taylor som egentligen var en metodist från Whitefield sidan men som tillhörde en partikulär baptist kyrka var den som åkte till Kina och startade kinesiska inlandsmissionen.

Andrew Fuller börjar i sitt traktet att tala om människans samvete och att samvetet vittnar om rätt och fel. Inom Luthersk och reformert tradition brukar man ju säga att man skall predika lagen innan man predikar evangelium vilket även bibeln lär (Rom 3:20). Och även Fuller gjorde detta fast han talar mer om människans samvete som vittnar om att de är syndiga.
Sedan går han vidare och talar om människans syndaskuld och han talar om den kommande domen.
Han avslutar med att tala om Jesus och frälsningen. Sedan i del två går han igenom en mängd varningar.

Detta är mycket intressant för vi ser om och om igen oavsett vilken äldre litteratur vi läser så ser vi att evangelium var fokus och centrum. Vilket inte är fallet idag utan idag har man omdeffinierat väckelse och plockat bort evangelium ur det och baserar ordet väckelse på upplevelser och känslor.
Så varje gång jag blir missmodig av att folk förkastar det som predikas på denna blogg och på mina vänners bloggar kan jag trösta mig med att det var så här man förkunnade på den tiden när många länder nåddes med evangelium för första gången och på tiden när det var en stor baptist väckelse i Sverige som ledde till många själars frälsning och mycket hård förföljelse mot baptisterna.

Men Fuller var väl ingen samfundsgrundare?
Helt rätt men han hade stort inflytande på baptismen i Sverige Anders Wiberg och Andrew Fuller
Anders Wiberg och Fullers Kalvinism
Han var dessutom personlig vän med William Carey som var en väldigt känd pionjärsmissionär i Indien i början på 1800 talet. Careys Mission var det som låg grund till mycket av att kristendomen kom in på nytt i Indien.


Traktatet som är på engelska finns att läsa här.