Translate

fredag 23 augusti 2013

Det blev som Gud sade

 Men han som utvalde mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd - Gal 1:15

Gud kallade Paulus redan innan han var född till att bli hans Apostel och så blev det. Paulus var den mest förhärdade av alla syndare. Han hade kristna och försökte döda dem. När han var på ett sådant uppdrag och döda Kristna då kom Gud och visade sin makt. Gud hade utvalt honom redan innan han var född och så blev det. Jesus själv kom på vägen mot Damaskus och visade sig för honom för att frälsa honom (Apg 9).

Jeremia var likaså kallad av Gud redan innan han var född. " Innan jag formade dig i moderlivet utvalde jag dig, och innan du kom fram ur modersskötet helgade jag dig. Jag satte dig till en profet för folken." -(Jer 1:5) Jeremia protesterade (Jer 1:6) men var tvungen att böja sig för Guds vilja och det blev som Gud hade bestämt.  Gud är stor och mäktig och har han bestämt för att göra något vem kan då stoppa det? (Dan 4:32)

Detta är bra att veta speciellt när man är ute och predikar. Det beror inte på en finn predikan eller prestation om folk kommer till tro eller inte. Så länge vi är trogna hans evangelium så kan vi veta att det blir som Gud har sagt. Vill han frälsa någon så gör han det. Vårt ansvar är att gå ut och predika så gör Gud resten.
Paulus var den som som förföljde som mest och som hatade både kristna och deras Gud. Men Gud visade sin makt och omvände honom. Kan han omvända Paulus kan han omvända vem som helst.
Ge inte upp fortsätt att predika. Fortsätt att be för själars frälsning.