Translate

fredag 16 augusti 2013

Böcker jag har läst under sommaren

Snart börjar hösten och sommaren är snart slut. Jag har ägnat många timmar åt att läsa böcker under sommaren. Här följer en lista på alla böcker jag har läst under sommaren och en kort recension av dem.
Bli inte försträckt att listan är så lång (Jag har varit pappaledig). Många av de här böckerna är inte så tjocka utan en del ligger på 50-150 sidor och man läste de på en kväll eller några få kvällar. Medans 4-5 stycken är tjockare än 200 sidor.
Här finns en del väldigt bra litteratur som du kan läsa också om du vill ha god undervisning.

Expository thoughts on Matthew - J.C Ryle


  

Denna boken innehåller inte några som helst bibelkommentarer utan den innehåller utläggningar i från Matteus evangeliet. Den går igenom alla 28 kapitlen och tar ofta 12 versar åt gången. J.C Ryle är känd för sina tillämpningar av texten. Så om du vill ha något uppbyggligt med appliceringar som går in i själen så är denna bok något för dig.


Preach - Mark Dever & Greg Gilbert


Denna bok av Mark Dever och Greg Gilbertär en bok om hur man kan lära sig och utvecklas i att predika. Det är en bok till och för predikanter och som tar upp ämnet utläggande predikan (expository preaching). En bra predikan består i att man korrekt utlägger skriften och applicerar den på åhörarna. Utläggande predikan är inte så vanligt i Sverige idag men de talar även om ämnes predikningar och predikan i allmänhet.  

Var vid gott mod - Frank Mangs



Behöver jag presentera Frank Mangs? Han var nordens genom tiderna största själavinnare enligt många.
Denna boken boken tar upp ämnet lidande och är en själavårdande bok för kristna som lider. Bibeln lovar lidande och utan lidande så kommer vi inte in i himlen. Gud använder lidande för att fostra oss och för att pröva vår tro och stryka den. Mangs talar om detta ämnet och berättar även om personliga lidanden han gick igenom.



The art of prophesying - William Perkins 



Denna boken handlar om samma sak som boken Preach. Den handlar också om predikan men han visar mera hur han brukade predika. William var känd på sin tid för att vara en effektiv och kraftfull predikant.
Vad han presenterar är en predikoform som är vanlig bland puritaner. Han går inte alls på ämnet profetia utan pratar mera om vad en predikan skall innehålla för att den skall vara biblisk och effektiv.

The Calling of the ministry - William Perkins



Titeln på bilden säger något annat. Det är för att det innehöll två böcker i ett. Jag började läsa The Art of Prophesying och sedan fanns denna bok med i samma bok. The calling of the ministry handlar mera om vad en sann "minister" är för något. Han tar inte upp kvalifikationer utifrån 1 Tim 3 utan går utöver det och tar upp många saker i från gamla testamentet. Ett exempel på vad han tog upp kan du läsa om här: http://bergsjobloggen.blogspot.se/2013/08/guds-narvaro.html



The Acceptable sacrifice - John Bunyan


Det offer Gud kräver för att man skall bli accepterad av honom är ett ödmjukt och brutet hjärta. John Bunyan känd för sin bok Kristens resa tar i denna boken upp ämnet och svarar på frågor vad det innebär med ett brutet och ödmjukt hjärta, varför det måste vara det och hur man kan få det?. 

Sinfull speech - John Flavel


Detta är ett kortare häfte som tar upp ämnet syndfullt tal. 
Detta var lite av en besvikelse. Inte för att boken i sig var dålig utan mest för att det finns så mycket mera att säga i detta ämnet. Jag har skrivit en recension av boken här: http://bergsjobloggen.blogspot.se/2013/07/syndigt-tal-john-flavel.html

Sinfullness of sins - Ralph Venning


Ralph Vennings sinfullness of sins är nog en av de bästa böckerna jag någonsin har läst. Den tar upp ämnet synd och boken innehåller mer än 200 sidor bara om synden och dess djup och allvar. Boken är som det mesta av den puritanska litteraturen skriven i luthersk/reformert anda och kommer garanterat att ge läsaren en djupare bild av syndens allvar och kommer även att överbevisa dig om personliga synder som du inte visste fanns. Vill du växa i helighet så köp denna boken.

A Call to Prayer - J.C Ryle


Ett häfte av J.C Ryle på 32 sidor som tar upp ämnet bön. Ett liv utan bön innebär ett liv utan Kristus och J.C Ryle undervisar lite om bönen och dess betydelse för en Kristen. 


Family driven faith - Dr. Voddie Baucham


Denna boken tillsammans med Preach är inte som de puritanska böckerna. De är moderna. Med moderna böcker menar jag att de innehåller mycket historier från verkligheten vilket du aldrig finner hos puritanerna som tar sina exempel direkt från bibeln. Men jag känner folk som har lättare för denna stil och därför är detta en utmärkt bok för sådana som inte kan ta en bok med 220 sidor av en puritan.
Boken handlar om något otroligt viktigt. I USA i dag är det bevisat genom statistik att 80-90% som växer upp i kristna hem lämnar kyrkan innan de nått vuxen ålder. Voddie Baucham sätter fingret på problemet och undervisar här om det och han inte bara snackar utan många har vittnat om att det Voddie lär ut stämmer och har fått se en förändring i sin familj. En bok som varje Pappa som har barn måste läsa och varje kristen familj inte får missa. Boken tar upp ämnen som biblisk kärlek och bibliskt sätt att uppfostra sina barn på.
Boken utgår helt i från 5 Mos Kapitel 6:5-9