Translate

måndag 27 maj 2013

Sommarlov !!

Nu har jag sommarlov. Vi började officiellt förra fredagen men jag åkte på lite kompletteringar vilket har tagit 4 timmar att fixa.
Hur som helst. Det är ett långt sommarlov och jag hoppas jag hinner läsa många böcker.
Har laddat upp bokhyllan med lite literatur som jag inte har läst. Tänkte läsa klart puritan theology med Joel Beeke och Mark Jones. Har börjat läsa J.C Ryles expository thoughts on Matthew.
Hoppas även att jag hinner läsa klart alla predikningar med Robert Murray M´Cheyne också.
Om tid finns kanske det blir lite Spurgeon predikningar också. Vi får se.
I helgen läste jag en kortare biografi om John Calvin som är skriven av John Piper.
Den var väldigt intressant för jag har börjat gilla Calvin mer och mer. Calvin är man inte neutral till antingen avskyr man honom och hans läror eller så älskar man honom.
Mycket dumt finns om honom på nätet och det fanns det på den tiden också.
Men Calvin var en speciell man som levde för ett enda syfte och det var Guds ära.
Han var pastor i en kyrka i Geneve och hade runt 400 medlemmar.
Han fick lida mycket av sjukdomar och även av förtal och förföljelser.
Calvin vart utslängd från Geneve och mordhotad av de styrande i staden. Vilket ledde till att han kunde vara borta flera år i från sina kyrka eftersom han fick fly och gömma sig..
Det fanns folk i hans kyrka som levde laglöst och hade många kvinnor samtidigt.
Calvin såg detta och vägrade dem nattvarden och detta ledde till mycket förföljelser mot Calvin av dessa som kallades "libertines". Men han fick stöd av Melachton i mycket han gjorde. Calvin verkade vara nära vän med lutheranen Melanchton.. Och de höll mycket brev kontakt.
Calvin skrev sina Institutes of Christian religion som en följd av att många heliga brändes på bål. Han ville visa vilken teologi dessa män som brändes till döds höll. Calvin själv var ju också dödshotad med bålet. Men Gud skyddade honom alltid.

Jag hoppas verkligen även kunna växa till i Kristus under sommaren som kommer. Det finns mycket ruttenhet inom mig. De som tror på syndfrihets läran vet inte vad de pratar om eller måste vara totalt blinda för en verklighet. Eller som en i våran församling sade till heartcry missonary soceity när de besökte våran kyrka.
"Om någon tror sig vara perfekt så bör de gifta sig, och då upptäcker de ganska snabbt att de inte är det".
Jag stötte på en sådan på stan förra lördagen som var väldigt föraktfull i sin attityd..
Problemet är att de citerar alla versar om perfektion men ignorerar alla andra versar om helgelse eller om en kommande perfektion.
Jag tror att vi är perfekta i Kristus som en position. När vi blir födda på nytt blir vi perfekta.
Samtidigt talar bibeln om helgelsen och att ingen är perfekt i sitt tal (Jak 3:2) och att om någon säger att han inte syndar så ljuger han (1 Joh 1:8). Så vi vandrar mer och mer mot perfektion och slutligen blir vi totalt perfekta dagen vi dör. Bibeln verkar lära 3 sanningar i allt. Vi har blivit frälsta, vi arbetar på vår frälsning och vi väntar på den kommande frälsningen. Så bara att påstå som perfektionisterna gör gör dem till lögnare enligt 1 Joh 1:8 och därmed försvann all perfektion på en gång.

En annan klagade på att jag pratar för mycket om falska profeter men jag räknade bland mina blogginlägg lite snabbt och av 195 inlägg så handlar 8-10 stycken om det (5%).
Jag vet inte ens om jag kommer upp i nivå med bibeln i detta ämne som ägnar hela kapitel i ämnet och om vi läser gamla testamentets profeter så är det ännu vanligare. Jag skulle tro att runt 75% av min inlägg handlar om evangelium av något slag.
Inte för att jag är någon evangelist på något sett. Jag är jätte dålig på att få samtal med folk som handlar om evangelium. Jag lyder bara Jesu ord om att gå ut och göra alla folk till lärjungar och förkunna evangelium.
Jag har inget att berömma mig av i det för ve oss om vi inte gör det sade Paulus..

Men låt oss leva i sommar för Guds ära endast!!