Translate

måndag 8 april 2013

Svenska Baptistväckelsen del 3 - Karismatiska inslag och under och tecken

Jag håller tolkningen av att karismatiska företelser är mycket vanligare under pionjärs mission och väckesletider än under tider när kyrkan är etablerad. Teologen D.A Carson håller denna synen och baptistväckelsen var inget undantag. Det förekom en del karismatiska inslag men från det lilla jag har läst så var det en del.

Anders Bogren hade profetians gåva och kunde ofta profetiskt avslöja människans synder. Ibland kände sig folk totalt avslöjade när Bogren talade till dem. Ett exempel är hämtad i från medelpard :

"Bogren stod och predikade när en man kommer in genom dörren. Han var känd för att vara grovt ogudaktig. Han hade nu fått höra talas om "den tokige Bogren" och beslöt sig för att besöka ett av hans möten. När Bogren såg mannen komma in i rummet vände han sig direkt till honom och sade:
-Jaså, du kommer med nu, du som är så ogudaktig att du ej velat höra Guds ord på sju år. Jag vet att du kommer bara hit för att se på mig. Gud skall slå dig förhärdade syndare, så att du ej kan gå härifrån med torra ögon".
Sedan fortsatte han sin predikan som vanligt och folk kom i  nöd över sina synder föll ned på knän och ropade till Gud om nåd och förbarmande. Det märkliga med denna mannan var att det var exakt sju år sedan han senast satte sin fot i en kyrka.

Vi ett tillfälle blev Bogren överfallen av en man som var så arg på honom och ville döda honom. Men Gud kom emellan som Bogren beskrev det och slog mannen med reumatism och hans rygg kröktes ihop och blev torr som en granrot. Bogren skriver "Jag fick komma och be för honom och nu har jag blivit kvitt den fienden" Frågan är vad menar han med det? Blev personen helad eller frälst? Det framkommer inte.
Men att folk blev slagna av sjukdomar som gick emot Bogren hände flera gånger.

Fortsättning följer...


* Källa för citat : boken "Här kommer Gud och Bogren" av Arthur Sundstedt.