Translate

torsdag 14 mars 2013

Den nya Påven

Jag vet inte vad jag skall säga.
Just i denna stunden är jag skärrad över alla så kallade evangelikala som berömmer den nya påven för hans "godhet". Man måste förstå att det finns måste som inte är kristna som sysslar med välgörenhet gör det dem kristna? Nej inte alls. Igen människa är god utan Kristus, inte ens jag,
En kristen är en person som fått sina synder förlåtna av Gud och som har insett att han inte är en god människa och kastat sig på Jesus som ens enda hopp för frälsning.
Man kan göra ton med "goda gärningar" men ända vara Guds fiende.
Tex inom Islam lär man ut att om man har gjort lite ont så kan man kompensera det genom att göra lite goda gärningar. Inom hinduismen lär man ut att om man bara gör tillräckligt med gott så blir man belönad.
Det är inget fel i att göra gott det skall man göra. Man skall ge till de behövande det är bibliskt.
Men att ge till fattiga utan evangelium och Jesus ger ingenting på domens dag.
Om vi läser Guds lag så är det tydligt att man inte skall göra sig en ikon av någon.
Läs den katolska katekesen och deras Council of Trent för att se vad de tror på.
Sedan vill jag bjuda med dig att följa med mig ned till Filippinerna nästa gång jag åker dit så får du se med egna ögon hur den katolska kyrkan tillber Maria över allt annat.
Man har tagit bort det andra av tio Guds bud eftersom det förbjuder ikoner!
På Filippinerna när det är påsk så firar man inte Jesus utan Maria.
Där jag bor finns brukar en lastbil åka genom staden med en kista. I kistan ligger den döda Jesus och ovanför står en stor Maria staty som man ber till genom en megafon.
Alla väckelsegubbar såg katolska kyrkan som en falsk kyrka och som en Anti-Krist.
Inom Katolska kyrkan lär man ut en annan väg till frälsning man är enligt Paulus under en förbannele
Jag citerar Paulus : " Men om det än vore vi själva eller en ängel från himlen som predikade evangelium för er i strid med vad vi har predikat, så skall han vara under förbannelse. 9 Det vi redan har sagt säger jag nu än en gång: om någon predikar evangelium för er i strid med vad ni har tagit emot, så skall han vara under förbannelse. 10 Är det människor jag nu försöker få på min sida - eller Gud? Eller försöker jag ställa mig in hos människor? Om jag fortfarande ville vara människor till lags, skulle jag inte vara Kristi tjänare." (Gal 1:8-10)

På denna tiden syftade Paulus på judaismen men så fort den inte var något större problem och Landet Israel hade förstörts började det nya komma den katolska kyrkan som förkunnande en annan väg till frälsning.

När jag berättar för pingstvänner nere på Filippinerna (ett mycket starkt katolskt land) vad som sker här hemma i Sverige där speciellt karismatiker går ut och försvarar påven och pingst åker till studieresor till Rom så blir man totalt shockad!
Jag såg så sent som idag en karismatiker som skrev "Sorgligt att se så mycket fördomar och fördömande av katolicismen i detta kommentarsfält. Byt ut det till islam och det luktar Avpixlat. Katolska kyrkan har ett omfattande arbete för miljö och rättvisa och den nya påvens erfarenheter från Latinamerika lär inte ändra på det." Jag undrar. Sedan när kunde goda gärningar utan Jesus frälsa någon?