Translate

lördag 16 februari 2013

Det är sant - jag älskar mina synder, mina lustar och nöjen (John Bunyan, 1658)

John Bunyan har skrivit den mest sålda och kända kristna boken efter bibeln som heter "Kristens resa", "pilgrims progress" Här kommer ett utdrag ur hans predikan över Luk 16:19-31. I från en predikan som heter "A Few Sighs From Hell".


Förlorade syndare, jag ber er att se läget för dem som dör utanför Kristus Jesus. Ja, säger jag, se deras eländiga tillstånd, och se er själva i deras plats och tänk så här : "Vad skall jag förlora en evig himmel - för kort nöje Ska jag köpa nöjen i denna värld med sådan passion - att min själ fästs vid dem? För vilka fördelar kommer dessa att ha för mig - när Herren ska skilja själ och kropp  och skicka en till graven och. den andra till helvetet,? och domen dag måste den sista domen och evig ruin drabba mig? "

Tänk, att vinsten, nöjen och fåfänglighet i denna värld inte varar för evigt - men tiden kommer, ja, den är precis vid dörren, då de kommer att lämna dig, och lämnar dig i en sådan fruktansvärt tillstånd.

Och därför för att förhindra detta, överväg ditt miserabla tillstånd, tänk alltså för dig själv: Det är sant - jag älskar mina synder, mina lustar och nöjen, men vad för bra kommer de att göra mig på dödsdagen och domen? Kommer mina synder göra mig bra då? Kommer de att kunna hjälpa mig när jag kommer för att ta mitt sista andetag? Vad hjälper mina pengar då för mig? Och vad gott kommer min fåfänga göra sedan, när döden drar iväg mig? Hur bra kommer alla mina kamrater, kolleger-gycklare, skojare, lögnare, drinkare, och alla mina skökor göra för mig? Kommer de att bidra till att lindra mina smärtor i helvetet? Kommer dessa bidra till att vända Guds hand från att tillfoga sin vredes glöd på mig? Nej, de kommer att få Gud att inte visa mig någon nåd, att inte ge mig tröst, och att kasta mig ner i den hetaste platsen i helvetet, där jag kommer att simma i eld och svavel!

O tänk att din dom är för evigt, för evigt! Det är ger. . .
  evig fördömelse,
  evig förstörelse,
  evig vrede och missnöje från Gud,
  eviga gnagningar i  samvetet,
  evig fortsättning med demoner.

O anse att bara tanken på att du nu ser djävulen, gör håret att stå rakt upp på huvudet. O men - för att vara förbannad, att bobland alla djävlar, och det inte bara för en kort tid - men för alltid, i all evighet! Detta är så häpnadsväckande eländigt - att ingen människotunga, ej heller av änglar, kan uttrycka det!