Translate

fredag 4 januari 2013

Vad säger bokhyllan om en person?

När jag kommer hem til len person brukar jag alltid kolla i bokhyllan eftersom att läsa böcker är något jag själv gillar.
Jesus sade att vad hjärtat är fullt av det talar munnen. Men jag tror att det hjärtat är fullt av syns i hela ens liv.
Om man kollar på någons facebook sida så kan man se ganska enkelt vad deras hjärta är fullt av.
Facebook är en bra spegel på vad som finns hos folk. På samma sätt är bokhyllan ett bra sett att se vad folk gillar. När jag är hemma hos vår äldste Daniel Norén så fascineras jag alltid av hans bokhylla.
Det märks att hans störta intresse är teologi då det finns allt från Wayne Grudem till Norman Geisler.

Nu skall jag ta en rundtur i min bokhylla för mina läsare för att kunna ge boktips och vad man bör undvika.
En del böcker har jag fått och en del har jag köpt.

Teologi

Wayne Grudem - Systematic Theology.
Absolut den enklaste och bästa systematiska teologi boken jag känner till.

John Calvin - Institutes of Christian religion.

J.I Packer - Nyckelord.

Martin Luther - The Bondage of the will.
Luthers debatt med Katoliken Erassmus om den trälbundna viljan.

Ulf Ekman - Doktriner
En presentation av trosrörelsens teologi.




Kyrkohistoria

Gunnar Westin - Den kristna frikyrkan genom tiderna.

Knut Frohm - Den tidiga Kristna rörelsen.
Har inte läst och verkar inte så intressant heller .

Johansson - Liedgren - Kyrkohistoria.
Ger en mörk bild av reformationen.

Folke Malm - Den metodistiska väckelsen i England.
Känns ganska ensidig till Wesleys fördel.

Stig Hällzon - Väckelsens väg



Biografier

Jonathan Edwards - The life and Diary of David Brainerd.
Har hört mycket gott om denna bok. Men den är tjock så har inte hunnit läsa den.

W.Y Fullerton - John Bunyan och hans Budskap.

Mikael Coren - C.S Lewis - Mannen som skapade Narina.
Fick boken har inte läst den ännu.

Faith Coxe Bailey - Burmas Apostel - Adoniram Judson.
En av mina favorit biografier

Faith Coxe Bailey - George Muller
En man som levde av tro och aldrig tog upp någon kollekt.

Frank Mangs i Närbild

Erdman - D.L Moody

W.Y Fullerton - Spurgeon

Phyllis Thompson - Hudon Taylor - Guds äventyrare.
En bra biografi som alla bör läsa.

J.Byström - En Frikyrklig Banbrytare - F.O Nilssons Lif och verksamhet
Den första baptist pionjären i Sverige

Nils Dahlberg - David Livingstone

John Capon - Poeten och predikanten John och Charles Wesley.

Stig Hällzon - Han red för Gud
Biografi om John Wesley.

John Piper - Filling up the Afflictions of Christ.
Handlar om William Tyndale, Adoniram Judson och John . G. Paton



Andakt

Joel R. Beeke - 365 days with Calvin.
Bra kort andaktsbok för hela familjen som innehåller skrifter av John Calvin.



Bibelkommentarer

Charles Spurgeon - Mattei Evangelium



Predikningar

J.C Ryle - Expository thoughts on the gospels - Mark
Riktigt bra utläggningar av Markus evangeliet.

J.C Ryle - Expository thoughts on the gospels - Luke

Charles Spurgeon - Predikningar
Innehåller ett 50-tal predikningar på svenska

Sermons of Jonathan Edwards
Finns många bra predikningar här...

Sermons of George Whitefield
Metodisternas Grundare som predikade 10 gånger i veckan och blev stenad

Sinners in the hands of an Angry God and other puritan sermons



Undervisning

Charles Spurgeon - Människofiskare.
Har inte hunnit läsa men har hört att den är bra.

Charles G. Finney - Andliga väckelser.
Har inte läst.

Dr. Martyn Lloyd Jones - Allt förmår jag i honom

Dr. Martyn Lloyd Jones - Spiritual Depression

A.W Tozer - Gudslängtan

A.W Tozer - Gudsmänniskan

A.W Tozer - Guds egenskaper

A.W Tozer - Det radikala korset

R.C Sproul - Lär känna Guds ord.

R.A Torrey - Finns det motsägelser i bibeln ?

John Piper - The dangerous duty of delight.

John Piper - Fifty reasons why Jesus came to die.

Dan Johannson - hur kommer det att gå?
En bok om eskatologi. Inget jag gillade 

Tom Wright - Den historiske Jesus
Den har jag inte läst.

John Owen - Mortification of sin in belivers
Väldigt svårläst. Skaffa Banner of truths upplaga av denna för annars är den alldeles för svårläst.

John Owen - Overcoming sin and temptations
Tjock bok som jag inte läst.

Sven Reichmann - Allt är inte guld som glimmar.
Bra bok som tar upp trosrörelsens felaktiga teologi.

Leonard Ravenhill - Why Revival Tarries.

Arthur W. Pink - The attributes of God.
Den bästa boken i ämnet jag har läst.

Arthur W. Pink - The Sovereignty of God (Oredigerad version)
En kontroversiell bok som vissa har redigerat för att dölja mycket av Pinks teologi.
Dock svårt att motbevisa från skriften det Pink säger. En väldigt bra bok som efter första kapitlet böjer ned än på knän för att tillbe Gud.

J.C Ryle - Holiness
En kanon bok om helgelsen som jag ofta citerar.

Jonathan Edwards - Religious Affections.
Bok som tar upp sanna och falska tecken på ett Guds verk utifrån erfarenhet och med bibelstöd. Överbevisade mig om att jag tidigare varit en falsk kristen som inte var föddpånytt.

Kenneth Hagin - Syner och visioner.
En bok som bevisar hur Hagin tagit sin teologi i från uppenbarelser och inte från bibeln.

K.P Yohannan - Revolution in worlds missions

Greg Gilbert - What is the gospel?
En viktig bok i en tid då folk inte vet vad evangelium är och inte heller förkunnar evangelium i detta land.



Berättelser

David Wilkerson - The cross and the switchblade.
Berättelsen om hur teen challange grundades

Gracia Burnham - I mina ovänners åsyn.
Berättelsen om ett missionspar som blev kidnappade.

John Bunyan - Kristens resa
Världens mest lästa kristna bok efter bibeln.

K.P Yohannan - no longer a slumdog.




För Pastorer och församlingsledare

Mark Dever - What is a healthy church

Dever & Alexander - The Deliberate church.




Grekiska och Ordböcker

Jerker Blomqvist -  Grekiska för teologer

Jerker Blomqvist - Grekisk grammatik

Oscar Bensow - Biblisk ordbok.

Ivar Heikel och Anton Fridrichsen - Grekisk - Svensk ORDBOK