Translate

söndag 13 januari 2013

Några tankar om Kristen musik

Satt hela kvällen och lyssnade igenom gammal "kristen musik" som jag brukade lyssna på för 5-10 år sedan.
skulle bara lyssnat lite men fastnade och det blev låt efter låt.
Jag försökte följa med i texterna för att försöka något vettigt som tydligt innehåller Guds evangelium.
hittade inget speciellt. Jag hittade mycket som är Guds fokuserat och talar om Gud och Jesus och vittnesbörd. Men egentligen inget tydligt evangelium, förutom rapparen Flame.
Man kan ju undra då vad för inställning bör vi som kristna ha till musik?
Jag tror absolut att Musik i grunden är något gott och något som Gud har skapat.
Jag läste någonstans i bibeln att Gud gav Israels barn instrumenten så Gud är inte emot musik eller att man spelar instrument. Frågan för är mera vad innehåller musiken? Om musik tydligt promotar synd så skall man hålla sig borta från sådant men om musiken i sig inte gör det så ser jag inga problem med att man lyssnar på det. Kristet eller icke kristet.
När det gäller kristen musik är jag inget fan av att använda den termen.
Den enda kristna musiken jag hittar i bibeln är lovsånger till Gud.
Så om vi talar om kristen musik så är det lovsång som gäller.
Sedan finns det ju kristna som använder musik till att evangelisera vilket jag inte har några problem med.
Visst jag tycker inte det är en biblisk modell. Jag kan inte se Jesus, eller lärjungarna komma med en el gitarr headbanga och dra lite solon och predika omvändelse på det sättet.
Eller jag kan inte se Paulus komma vevandes med armarna med kepsen på sned och byxorna som hänger lite så att man ser kalsongerna ståendes framför felix och säga "hey yo, whats up wretched sinner, flee from Gods wrath and repent from your sins". Jag anser inte det biblisk och det är inte heller biblisk med så kallade kristna konserter där man står och tar emot hyllningar av folk.
Men på Paulus tid fanns det folk som predikade Kristus av orena motiv "De andra söker strid och predikar Kristus av orena motiv och tror att de kan göra min fångenskap tyngre." (Fil 1:17)
och Paulus kommenterade det bara med att Kristus blir ju iallafall predikad.
Så han verkade inte vara emot det alls även om han inte gillade det.
Samma inställning har jag när det gäller folk som evangeliserar genom musik.
Visst de når grupper vi själva aldrig skulle nå och predikar evangelium men samtidigt är det inte bibliskt att hålla på så och tjäna pengar i Guds namn via musik och sedan hålla stora konserter. Men så länge Kristus blir förkunnad så bör vi ha samma inställning som Paulus till det hela när han säger i vers 18 . " Än sen? Kristus blir ändå på ett eller annat sätt predikad, för syns skull eller uppriktigt, och det är jag glad över."

Så jag tror det finns stor frihet i vad för musik vi som kristna kan lyssna på så länge det inte innehåller syndfulla texter.

Men om du vill ha en rekommendation från mig på biblisk gudsförhärligande musik så rekommenderar jag en grupp som heter Sons of Korah som sjunger och spelar psalmerna i bibeln. Det är ett bra sätt att memorera skriften på.