Translate

fredag 7 december 2012

Varför jag uppskattar Paul Washer

Jag fick precis syn på en artikel varför jag inte uppskattar Paul Washer.

Nu är Lennart som skriver om Paul Washer i artikeln ovan en som jag har mött personligen och uppskattar väldigt mycket och jag är större syndare än honom och mindre i Guds rike än honom.
Han utför mycket gott för Guds rike genom att avslöja mycket av det falska.
Men jag har svårt att hålla med honom i hans kritik.
Jag kan hålla med en del grejer som att Paul Washer ibland kan bli lite lagisk.
Sedan tycker jag en del var ganska dåligt skriven Paul hade nog inte hållt med om det själv och mina vänner som har träffat honom i verkligheten håller inte alls med om vad som beskrivs heller.
Själv har jag träffat Jon Green som Jobbar för Paul Washer och han är även släkt med Washer.
Jon var ingen dyster deprimerad man som gick runt och sörjde hela dagarna.
Han var en glad och ödmjuk man.
Jag har även träffat Don Currin som är Europa ansvarig för HeartCry Missonary Society och som alltså jobbar för Paul. Jag smittade honom även med min magsjuk när han var här.
Det var inte heller en deprimerad man utan han var mycket glad hela tiden.

Men det finns många grejer som jag vill lyfta fram och uppskattar.
Jag vet bland annat att tusentals har hört av sig till Heartcry och sagt att de blivit frälsta genom Pauls förkunnelse som har skickat e-mail till dem och berättat. (Detta kommer från heartcry själv som berättade det för en jag känner). Jag känner flera stycken personligen som tidigare var hycklande kristna som nu har funnit den rättfärdighet som kommer genom tron allena.
Jag vet även att många av dessa har först gått igenom en process av hopplöshet och syndanöd. Många har varit under lagen och kämpat med den efter att ha lyssnat på Paul sedan har de upptäckt den rättfärdighet som kommer genom tron och att lagen inte frälser någon utan dömer oss och för oss till Kristus.
Jag gick själv igenom samma process men inte bara av Washer förkunnelse utan även av icke kalvinska förkunnare så som Leonard Ravenill m.fl.
Vad jag har sett och själv gått igenom är att man kommer in i en period när man kämpar med lagen.
Man försöker blidka Gud på egen hand. Jag läste om John Wesley som hade precis samma process men den pågick under flera år och jag känner igen mig själv i allt som skedde med Wesley.
Läs om det här: http://bergsjobloggen.blogspot.se/2012/07/john-wesleys-omvandelse.html.
Jag tycker mig kunna finna hur Paulus gick igenom samma process han beskriver hur han försökte blidka Gud och hålla lagen I Gal 3.
Det betyder ju inte att alla går igenom samma process men jag har upptäckt att det är vanligt speciellt bland folk som vuxit upp i kristna hem men inte har hört evangelium..

Så vad vi ser genom Washers förkunnelse är mängder som hamnar under syndanöd och tiotusentals har blivit omvända (flera stycken även här i Sverige som jag känner och även folk i Finland jag känner). Han har kommit tillbaka med gammal hederlig väckelse förkunnelse om lag, dom och omvändelse.
Washer har även gått emot denna frälsningsbönen som är så vanlig. Man ber folk med frälsning och sedan lär dem att nu kan man inte tappa frälsningen utan du är nu evigt säker, trotts att du syndar lite och lever i uppror mot Gud så är du ändå frälst.
Det är inte vad bibeln lär utan bibeln lär att om man är frälst om man har blivit född på nytt så är vi en ny skapelse det gamla är förgånget.
Det betyder inte att synda naturen försvinner men det betyder att det är en förändrad attityd mot synden.
Den som du en gång älskade börjar du nu hata och om du faller i synd så kommer du att sörja över det.
Washer har gått emot denna frälsningsbön som inte har biblisk förankran.
http://bergsjobloggen.blogspot.se/2012/07/fralsningsbonens-historia.html

Dessutom uppskatar jag Paul för att han har börjat förkunna läran om att Gud hatar syndaren. Något som tyvärr inte Jareteg håller med om.
Jag har en del citat av historiska icke reformerta predikanter så som Finney och Wesley m.fl om detta här : http://bergsjobloggen.blogspot.se/2012/09/gud-alskar-och-hatar-syndaren.html

Jag är tacksam för Paul Washer och jag har upptäckt att mycket som han förkunnar hittar jag hos de gamla väckelse gubbarna. (Jag har ett antal böcker med deras predikningar)

Jag minns en gång när Washer predikade och folk började applådera åt honom. Vad gjorde han?
Jo, han slutade predika och gick iväg och sade ge Gud äran inte mig.

Men jag håller dock med i kritiken att han kan vara lite lagisk ibland men de är något vi alla får kämpa med.

Samtidigt är jag inte förvånad att artiklarna mot honom börjar komma nu i Sverige. Jag har följt utvecklingen i USA och  det är samma sak där antingen vänder man sig emot honom eller så älskar man honom.
Jag fick rapporter i från Filippinerna att en del kyrkor där har förbjudit Washers förkunnelse.


I I