Translate

måndag 17 december 2012

Vad är synd?

Jag ser ofta ett stort misstag som begås. Folk målar upp synden som något litet.
Om man tittar på den allmänna definitionen av ordet synd så brukar de flesta säga "Synd är att missa målet"
Jag håller inte alls med om denna definitionen för den är helt enkel inte biblisk.
Vad man säger är att synden är som en straffspark. En människa står och skall slå in bollen i mål men han skjuter över. Detta är ofta hur man definierar synden.
Men detta är en lögn, en stor lögn, ett bedrägeri som kommer från folk som troligtvis aldrig har haft någon syndanöd i sitt liv. Synd är något helt annat och mycket allvarligare än så.

"Var och en som gör synd bryter mot lagen, ty synd är brott mot lagen." -1 Joh 3:4
Enligt bibeln är alltså synd att bryta mot Guds lag. Det handlar alltså inte om något misstag och att man skjuter bollen ovanför ribban utan det är ett brott i mot Guds lag.
Det är när man aktivt bryter mot den heliga skaparens lag.
Några exempel på sådant är : Äktenskapsbrott, otukt, girighet, högmod, illvilja, själviskhet, avgudadyrkan, lögn, stöld, lusta efter sin nästas tillhörigheter, vredesutbrott, mord, illska osv.
Listan kan göras lång men synden är inte att skjuta bollen över målet utan bibeln lär att "syndens lön är döden". Synden kommer alltså att döda människan. Vilken fotbollsspelare dör för att han missar en straff?
Den enda jag kan tänka på var Alex Escubar i fotbolls - vm 1994 som blev skjuten för sin straffmiss.
Annars dör man inte för att man missar målet. Men synden dödar en. Synden för en under Guds heliga domstol. Synden kommer föra en till att straffas av Gud för sina brott.
Synden kommer föra en till helvetes plågor.
Synden är människan största problem. Det är miljoner gånger värre än att skjuta en boll över ribban.
Om inte synden försvinner ur vår liv är det helt ute med oss och Guds vrede kommer att drabba oss.
Det är syndens slaveri som får en människa att bli arg, det är syndens slaveri som får en man att överge sin hustru och bli otrogen, det är syndens slaveri som skapar alkoholister, det är syndens slaveri som får folk att ljuga för att skydda sig själva, det är syndens slaveri som får folk att bli giriga, det är synden som får folk bli stolta och högmodiga.
Synden är problemet och inte att vi skjuter bollen över målet.
Synden är problemet i varje människas liv. "alla har syndat" säger bibeln.
Till och med den mest "goda" av alla människor är en slav under synden.
Vad en fotbollsspelare som missar målet behöver är att träna mera.
Men vad en syndens slav behöver är inte att försöka på egen hand att städa upp sitt liv mera utan vad han behöver är en frälsare.
Vad som behövs är Jesus Kristus han som dog för syndare på korset i vårt ställe.
Han var inte en slav under synden. Han var syndfri och det perfekta offret som Gud krävde för våra synder.
Omvänd dig och tro evangelium och du skall bli frälst från syndens slaveri.