Translate

måndag 31 december 2012

Nytt år 2013

Nu är det bara 14 timmar kvar till det nya året i skrivandets stund.  Bor man i Australien är det bara 4 timmar kvar.

2012 har varit ett år då vår församling drog igång med Söndagsmöten.
Vi har haft många besökare en del kommer bara en gång en del har kommit fler gånger och andra har kommit regelbundet.
Vi är kanske Sveriges minsta församling med runt 15-17 stadiga besökare. Men vi har gått igenom en del prövningar och troheten till Guds ord har prövats. Samtidigt har vi nått ut länge än vad vi kunnat tro.
Vi har haft över 12000 klicks på våra videos på youtube detta på 11 månader.
Vi har haft 5000 nedladdade mp3. Vi vet inte om mp3 statistiken stämmer dock men om den gör det så har vi alltså 17.000 lyssnare under 11 månader.

För personlig del känner jag att jag har oerhört långt kvar till Kristus likhet.
Jag har brutit mot många av Guds bud under detta året.
Jag har begått många synder med tungan, med attityder, jag har inte älskat min nästa som mig själv.
Jag har sett på min nästas bokhylla och känt lusta efter en del av böckerna (10e budordet i lagen). Jag har många gånger agerat själviskt. Jag har varit otacksam. Jag har klagat på kylan trotts att Gud har skickat den och jag har ingen rätt att klaga på Guds skapelse. Jag har ofta dragit förhastade slutsatser. Jag har inte älskat Gud av hela mitt hjärta. osv. Listan kan göras lång.
Jag kunde mycket väl ha varit i helvetet just nu och plågats för mina synder.
Men. Jag har Kristus, jag har hans blod och hans förlåtelse.
Han tillräknar inte synden eftersom den har han försonat för och tagit straffet för synderna. Den vrede som skulle fallit på mig och nu borta. Han ser på mig med rena ögon och hans älskar mig.
Han har lovat seger över synden och ger det även. Långsamt steg för steg växer vi i Kristus likhet och i perfektion. Dag för dag förnyas vi i vårt inre.
"Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet." Vi är alltså en ny skapelse och vi förnyas och vår syndiga natur dör mer och mer.

Jag gav får längesedan upp allt hopp om att frälsa mig själv genom mina gärningar.
Jag levde så under många år men det ledde bara till fler och värre synder.
Ju mer religiösa handlingar jag gjorde desto stoltare blev jag.
Jag kunde se ned på andra med förakt och se att de inte läste bibeln lika mycket som mig och därmed fick de skylla sig själva att de inte var så "andliga" som jag var.
Jag brukade berömma mig av mina disciplin. Jag fastade i bland två gånger i veckan och bad flera timmar i tungor varje dag. Jag berömde mig av alla saker som skedde runt omkring mig.
Jag älskade att stå i centrum och sökte ära av människor.
Oh vilken andlig människa jag var i mina egna ögon.
Jag visste inte att jag var värsta syndaren av de alla, uppblåst i religiöst högmod som kommer när man tror sig kunna frälsa sig själv eller blidka Gud genom gärningar.
Men Guds ande börja bevisa mig om synd i mitt liv.
Jag försökte "omvända mig" genom att konstant be Gud om förlåtelse.
Ju mer jag bad desto mera synder begick jag och jag kände mig fördömd i mina synder.
Vad jag ville göra det gjorde jag inte och det jag inte ville göra det gjorde jag.
O arma människa jag vad vem skulle kunna frälsa mig från mina synder?
Får några år sedan fick jag upp ögonen för Luther förkunnelse om rättfärdiggörelsen genom tron allena när jag lyssnade på en predikan av R.C Sproul. Jag ser det som den dagen jag blev frälst det var då jag förstod evangelium.  I dag är jag inte stor i mina egna ögon. Jag är en mask och när jag jämför mig med Guds standard och hans lag är jag långt i från perfektion.
Jag kan inte berömma mig av något för det finns inget annat att berömma sig av än Jesu Kristi kors och hans evangelium.
Utan evangelium vore jag dömd utan hopp och död i mina synder.

Så låt oss under detta nya året sträva efter att lära känna Gud mera och växa till i helighet och kärlek.