Translate

lördag 24 november 2012

Heidi Baker förkunnar Evangelium .... NOT!

Det har funnits flera artiklar som sprider henne och flertalet som går emot henne efter hennes besök här I Sverige förra sommaren..
Egentligen tycket jag de som skriver emot missar själva poängen. Man försöker i stället bevisa hur mycket skada hennes ministry har orsakt i Mocambique genom att posta vad lokala missionärer säger. Visst på frukten känner man trädet....
Man missar egentligen det viktiga som är evangelium. Paulus säger ju att om någon förkunnar ett annat evangelium är han under en förbannelse (Gal 1:8-11).
Så frågan är nu vad hörs från talarstolen är det evangelium eller är det inte det?
Visst man kan peka på trosbekännelse och allt möjligt. Men en trosbekännelse kan man ju bara ta och copy/paste från internet och använda utan att egentligen stå för den.
Jag utmanade en gång en av de som sprider Heidi Baker att bevisa för mig att hon faktiskt står för evangelium.
Jag fick en video skickat till mig som jag kollade igenom. Efter cirka 8:30 börjar hon prata om "the simplicity of the Gospel"
Jag skall posta den videon och observera den stora betoningen på omvändelse, den kommande domen, Guds vrede och synd..


Självklart var det ironi som jag skrev ovanför du hittar inget om dom och synd och Guds vrede och omvändelsen i denna video som en som sprider Baker menade är "evangeliet".
Det är ändå en ganska viktig fråga om evangelium eftersom det är ju det grundläggande inom kristen tro.
Man behöver inte vara teolog för att fatta evangelium till och med ett barn kan fatta det.
Utmaningen står kvar till alla som beundrar denna "väldiga profet". Visa mig en enda video eller klipp där hon klart och tydligt förkunnar ett evangelisk bibeltroende evangelium.