Translate

söndag 2 september 2012

Biltaksevangelisten

I dag när vi kom till kyrkan stod där ett militär fordon och jag trodde inte mina ögon.
Det var pepprat med plakat med kristna bibelversar. Då jag aldrig någonsin i Sverige sett något liknande tog jag upp kameran och tog lite kort på bilen.




Sedan såg jag mannen som ägde bilen och det visade sig att han skulle till våran kyrka.Mitt hjärta spruddlade av glädje över denna mannen och det visade sig att han kommer i från Wales. Jag frågade honom vad han gjorde här i Sverige och han berättade att han varit här i två månader. Han kunde svenska. Hur han lärt sig det vet jag inte?
Men han hade åkt från södra Sverige till norra och tillbaka sade han.
Han berättade att hans skyltar har magneter så man kan byta dem när man vill men han låter dem sitta uppe för då kan han predika evangelium 24 timmar om dygnet.
Vi gick in på mötet och jag pratade inte mer med honom förens efter mötet.
Efter mötet ville jag förstås veta mera om denna "märkliga man" som heter Morgan.
Det visade sig att han bor i Wales och är bara här tillfälligt för att predika evangeliet i Sverige.
Han berättade att han har en scen på taket av bilen där han även har högtalare och en mikrofon. (Lite mörk bild för jag tog den på hemvägen)
Karln hade alltså en egen specialdesignad bil för att kunna resa och predika evangelium från hans tak.
Han berättade vidare att han är här i Sverige för folk är på väg till helvetet och måste höra evangelium.
Jag pratade vidare med honom och frågade vilken kyrka han kommer och frågade om han kände till Evan Roberts och Martyn Lloyd-Jones. Han berättade att Lloyd Jones har förkunnat i hans kyrka en gång och att Wales har haft många väckelser genom historien.
Han har helt rätt. George Whitefield var där och förkunnade och Evan Roberts var där och man har upplevt många väckelser i det landet.
Han berättade att han kom i från den statliga kyrkan i Wales och doktrinärt var han "CalviMetodist" sade han. Han menar att han kommer ur den kalvinska delen av metodismen. Han berättade vidare att nästan alla kyrkor i Wales är kalvinska i teologi då både George Whitefield, Evan Roberts och Martyn Lloyd Jones har haft stora inflytanden i Wales samt att de har haft många mindre väckelser på 1900-talet..

Jag glömde fråga om han hade sovit i bilen. Men jag antar att han bodde i bilen eftersom hans hår var fett och det luktade lite om honom.
En kille i vår kyrka utbrast "Sånt liv vill jag också leva".
Man kan inte annat än att fröjdas när man stöter på sådant folk som lever ett sådant liv. Jag tror aldrig jag har stöt på någon sådan i Sverige och det är därför jag ville skriva om honom.


Slutligen ser vi framsidan i från hans bil. Det är lite mörkt så man kan inte se den men det är en militär bil i allafall.

I I