Translate

fredag 3 augusti 2012

Om katolicism och närmandet till katolisismen i Sverige

Här om dagen när jag var inne på ett teologiskt forum så upptäckte jag att nästan alla teologer där inne var katoliker. Så jag passade på att ställa frågan på en gång. Varför har ni ändrat det andra budordet?

"Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himlen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande Gud, som låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen, ja, tredje och fjärde släktledet, när man hatar mig,  men som visar nåd mot tusen släktled, när man älskar mig och håller mina bud. " - 2 Mos 20:4


I den protestantiska bibeln är detta budord nummer två men om man går till katolska biblar så saknas detta budord och stället delar man det tionde och sista budordet i två delar för att få ihop tio budord.
Jag frågade min fru en gång vilket som är det andra budordet. Och tro det eller ej men hon svarade det katolska andra budordet. Hur kommer detta sig?
Jo, hon har gått katolskt gymnasium när hon bodde på filippinerna och där hade de fått lära sig utan till "tio Gudsbud".
Jag har besökt den skolan hon gick på. Det första jag såg när jag kom in på skolgården var en stor Maria staty på cirka 3-4 Meter omringat av något som såg ut som bot bänkar. Jag frågade frugan vad man gör där. Hon svarade att här kan man be och detta är en böneplats på skolan.
Nu är min fru inte katolik utan protestant. Men eftersom jag har bott två år i ett katolskt land har en fru som har gått på katolsk skola samt att min svärmor är fd. Katolik som brukade be Rosary bönen i från kyrktornet varje morgon klockan 0600 så anser jag att jag har iallafall lite kunskap inom området för att uttala mig i detta ämne.
När jag var inne på det katolsk forumet så sade de hela tiden till mig att jag har missuppfattat allt och att de källor jag har fått min info i från är felaktiga.
Ok?
Vi kan bara läsa deras syn på rättfärdiggörelsen genom tron allena i deras egna Council of Trent för att veta vad de tycker om oss protestanter.
I setion 6 och Kanon 9 står det följande  "If any one saith, that by faith alone the impious is justified; in such wise as to mean, that nothing else is required to co-operate in order to the obtaining the grace of Justification, and that it is not in any way necessary, that he be prepared and disposed by the movement of his own will; let him be anathema." 
http://carm.org/council-trent-canons-justification
Vi behöver alltså bara läsa deras egna tro för att se att katolska kyrkan helt klart har en annan frälsningslära än vad vi protestanter har.
En del argument jag hör speciellt av mina vänner inom Livets ord är att "De älskar Jesus" "De är andefyllda"
Samtidigt såg jag till och med en Livets ords utbildad Teolog försvara att Katoliker "visar vörnad för Maria" Genom att citera höga visan. Katoliker visar inte vördnad för Maria de tillber Maria! Om du inte tror mig läs deras Rosary bön.

"Hail Mary, full of grace.
The Lord is with thee.
Blessed art thou amongst women,
and blessed is the fruit of thy womb, Jesus.
Holy Mary, Mother of God,
pray for us sinners,
now and at the hour of our death.
Amen."

Men hur går det ihop om man har en annan syn på frälsningen?
Finns det två väger till frälsning?
Nej, det är bara dumheter och villfarelse.
Visst kan du inom katolska kyrkan hitta tecken på "andens verk" enligt många. Om du går in på deras karismatiska möten så faller folk i "anden" vid handpåläggning. Folk blir helade och de talar i tungor.
Ändå kallar de sig katoliker.
Något är helt klart allvarligt fel.
När jag bodde på Filippinerna såg jag lösningen på detta problemet.
Jag såg något som kallas för "Black Nazarene" Feast. Som man håller varje år.
Vi den högtiden transporteras en svart Jesus staty genom Manillas gator.
Det sades att om man rör vid denna staty blir man helad och folk var som tokiga för att få röra denna svarta staty. Vid den platsen fanns även Katolska präster som bad för sjuka och vips när de lade händerna på folk så trillade de i marken. Precis som inom ett karismatiskt möte.
Hur går detta ihop bibeln förbjuder ju att man skall göra en staty och säga att detta är Gud. Aron gjorde det i öknen och Gud blev rasande och ville döda Aron och hela folket. Så hur går detta ihop?
Avgudadyrkan samtidigt som folk trillar i anden?
Nej, det är bara en villfarelse. Helt klart mycket oroande när man drar tillbaka mot katolska kyrkan och inte som Luther och Calvin bort i från den.
När min svärmor blev frälst så stannade hon inte en sekund inom katolska kyrkan. Hon lämnade med dunder och brak.
En annan grej jag reagerade över var deras helgon tillbedjan.
Ibland hade de fest där man slaktade gris och tillbad helgon i detta fall Helgonet San Isidro.


Katoliker som "Faller i anden"