Translate

måndag 16 juli 2012

Gud den bästa metrologen

Bibeln lär att Gud kontrollerar vädret därmed kan endast han förutsäga vädret exakt.
(1 Mos 8:22; Ps 135:6-7; Psalm 77:16-19; Jer 51:16; Mark 4:39)
Vi kan titta på en av versarna.
"HERREN gör allt vad han vill i himlen och på jorden, i haven och i alla djup. Han låter moln stiga upp från jordens ände, han låter blixtar komma med regn och för vinden ut ur dess förvaringsrum. " - Ps 135:6-7

Ingen människa kan därför helt korrekt förutsäga vädret.
Man kan titta lite på molnen hur de rör sig och vilka fronter som är på väg att komma.
Men Gud är den som styr och kontrollerar vädret.
Alla människor vet innerst inne att det finns en Gud.
Ändå söker man honom inte utan istället klagar man över vädret som gud har välsignat oss med. I stället söker man sin egna vilja och egna ambitioner. Man förtrycker Gud och hans skapelse. Hela skapelsen sjunger ut Guds ljuvliga attribut.
Fiskarna, Himlen, Vinden, Solen, Regnet, Mörkret, Träden, Havet, Sandstranden allt vittnar om en kreativ skapare som kräver att vi tillber honom.
Har människan gjort det?
Nej istället söker man andra Gudar. Gud gav oss sin lag för att visa oss hur vi skall leva.
Han har i bibeln visat oss sin helighet och genom naturen sina attribut och hans existens.
Ändå tillber ni honom inte utan skvallrar och ljuger, mördar, är själviska, hädar Gud, är fientliga, svär och dricker sprit, lever i sexuellt omoral och allt annat ont.
Varje lag som Gud gav som kräver att vi tillber honom har brutits och därmed står nu alla människor under hans dom och hans vrede!
Varje människa är på väg att stå framför hans domstol och stå tillsvars för våra avskyvärda synder. För en del kan del dagen komma snart för andra dröjer den men vad vi alla har gemensamt är att ingen slipper undan. Nöd och ångest kommer på domens dag att drabba dem som gör det onda och förkastar Gud. Alla mäniskor har syndat och det finns ingen som är God. Det finns ingen som gör det rätta.
Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad.  Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.  Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol, att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet, eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
Men vad kan vi då berömma oss av? Allt beröm är uteslutet. Genom vilken regel? Genom gärningarnas? Nej, genom trons regel. Vi hävdar att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar.


Jesus var vårt syndaoffer som behövdes i vårt ställe eftersom ingen av oss lyckas hålla den lag som Gud krävde att vi skulle leva efter för att kunna bli frälsta och rättfärdiga på egen hand.
Tro och omvänd dig i från dina synder så kommer hans blod att rena dig.
Alla dina synder skall bli förlåtna och när Gud tittar ner i från himlen ser han inte längre en vidrig miserabel ond avskyvärd syndare utan han ser sitt barn som är renat i från sina synder och luktar fräscht och gott.




http://www.dn.se/nyheter/sverige/vadersajter-lyckas-bara-spa-ratt-varannan-gang
http://www.aftonbladet.se/sommarextra/article15122323.ab
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1005837-halften-av-prognoserna-stammer