Translate

tisdag 12 juni 2012

För varje onyttigt ord vi säger skall vi en dag dömas

Jesus sade:


"Om ni förutsätter att trädet är bra, så är frukten bra, eller att trädet är dåligt, så är frukten dålig. Ty av frukten känner man trädet. Huggormsyngel, hur skulle ni som är onda kunna tala något gott? Vad hjärtat är fullt av, det talar munnen. En god människa tar ur sitt goda förråd fram det som är gott, och en ond människa tar ur sitt onda förråd fram det som är ont. Men jag säger er att för varje onyttigt ord som människor talar, skall de stå till svars på domens dag.  Efter dina ord skall du frias, och efter dina ord skall du fällas." - Matt 12:33-37


"Dåren säger i sitt hjärta: "Det finns ingen Gud." Onda och avskyvärda är deras gärningar, ingen finns som gör det goda." - Ps 53:2

Här ser vi två skrämmande sanningar.
Sanningen nummer ett: Varje människa skall dömas efter varje onyttigt ord han talar. 

Sanning nummer två: Varje människa är av sin egna natur en ond människa och bär därför endast fram vad som är ont med med sina läppar.














Varje människan inklusive dig som läser detta kommer en dag att stå inför en helig Gud och dömas för varje ord du någonsin har sagt efter våra ord skall vi frias eller fällas. Detta är den ultimata rättvisa att alla onda människor en dag skall få sitt straff. Problemet för dig som inte har Kristus i dig är att Jesus sade det finns ingen som är God. David säger samma sak i psaltaren att dåren säger i sitt hjärta att det finns ingen Gud och att deras gärningar är onda och avskyvärda.
I Guds ögon är alla människor fördärvad så pass mycket att det inte kommer något som helst gott i från oss.
Våra munnar är fulla av svek, falskhet, skvaller, ondska och Guds hädelser. Vi är onda människor och på domens dag skall vi stå inför Gud och varje ord vi någonsin har sagt kommer att spelas upp inför oss.
Ja redan nu lagras Gud allt vi säger på en dvd och allt kommer att finnas där. Enda sedan vi var små barn fram till dagen vi dör. Varje onyttigt ord som inte är i enlighet med Guds ord kommer att spelas upp framför våra ögon. Sedan kommer domen efter hur vi talat.
Huggormsyngel är vad vi är av våran natur. Vidriga syndare vars läppar är fulla av all slags ondska.
Paulus säger samma sak "En öppen grav är deras strupe. Sina tungor använder de till svek. Huggormsgift är bakom deras läppar. Deras mun är full av förbannelse och bitterhet"
Vad skall det bli av oss arma syndare? Hur skall vi kunna undgå vredesdomen?
Har inte Gud rätten att döma oss i enlighet med vår ondska?
Har inte Gud rätten att kasta oss i helvetet och straffa oss för våra vidriga väger?
Förtjänar inte vi den misär som alla onda människor borde få?
Helveteskval och nöd och ångest väntar!
Hur är detta möjligt säger du? Hur vi folk som är onda bli goda?
Det är omöjligt för människan. Men för Gud är inget omöjligt. Han kan frälsa oss och lovar att ge var och en som omvänder sig till honom ett nytt hjärta. Ett gott hjärta som producerar godhet i från ens läppar.

Jesus var den enda som var god och han har hållit lagen i vårt ställe för att det som var omöjligt för oss själva nu har blivit möjligt. Han tog vårt straff på korset när han spikades fast där. Efter tre dagar uppstod han igen för att ge  evigt liv åt var och en som tror. Om du tror på hans verk på korset att han har dött för dina synder i ditt ställe. Om du omvänder dig och tror ja då gäller löftet om ett nytt hjärta till dig.
Det sanna tecknet på att du verkligen har omvänt dig är att du får ett nytt hjärta. Dina läppar börjar nu tala vad gott är och tala sanning och inte lögn. Och på domens dag blir du frikänd.
Omvänd er därför i dag medans det är dag ty natten kommer då ingen kan omvända sig.




Tidningar:  I I I I I I I I