Translate

måndag 14 maj 2012

Sann eller falsk omvändelse?

Bibeln talar om sanna och falska omvändelser.
Vi kan se på flera ställen i skriften hur folk skaror kom till "tro" på Jesus men Jesus vände sig till dem och kallade den "satans barn" Joh kapitel 8:30-47 är ett av några exempel på det.

" När han sade detta, kom många till tro på honom." vers 30. 
" Ni har djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det vill ni göra."  vers 44.


Bara för att någon kommer till tro på Jesus innebär det inte att han är frälst och på väg till himlen.
En del kommer till tro på grund av att de ser under och tecken. Andra på grund av att de vill ha hjälp.
Bara för att man går i kyrkan betyder det inte att man är frälst och på väg till himlen. Om du går in till MacDonalds förvandlas du då automatiskt till en hamburgare?
Bara för att man tror på Jesus är man inte frälst. Också Djävulen och hans demoner tror men de är ändå på väg till helvetet.
Men en sann omvändelse sker när en människa blir född på nytt.
Man ser sin vidrighet och sin syndfullhet och börjar söka en frälsare.
Ett resultat på en sann omvändelse är att man överger sitt gamla liv för att följa Jesus.

Ett exempel som utan tvekan är en sann omvändelse är denna rappare.
Jag kan säga det för han är en ödmjuk person som får en att börja gråta när man lyssnar på honom.
Han övergav också sin gamla livsstil. Även om han var en världskänd rappare så slutade han att rappa.
Han var inte längre intresserad av sitt gamla liv.
Se hans vittnesbörd här.


För några år sedan spreds det som en löpeld över internet att Korn gitarrist hade blivit "frälst".
En annan kändis som sägs ha blivit "frälst" Brian "Head" Welch i från korn är jag väldigt tveksam till om det är en sann omvändelse.
Jag hörde i från en på facebook som bor i samma stad som honom att han går till en megakyrka i USA som förnekar treenigheten och inte förkunnar evangelium utan är helt sökar vänliga.
Jag vill inte döma ut någon men jag är tveksam till att detta är en sann omvändelse. 
När man tittar på hans senaste video kan man ju verkligen undra om detta är en sann omvändelse?